Huisstijl wordt met een Engelse term ook wel corporate identity genoemd. Dat gaat verder dan de uiterlijke verschijningsvorm, het gaat ook over communicatie en over het gedrag van de organisatie en haar medewerkers. Deze drie elementen (design, communicatie en gedrag) dienen evenveel aandacht te krijgen bij het ontwerpen van een nieuwe huisstijl. Volgens professor C.B.M. Van Riel, in het boek “Identiteit en imago” van 2003, ligt het aandeel van de factor gedrag in de identiteit van een onderneming rond 90%. Design en communicatie maken dan de resterende 10% uit. Het definiëren, bewaken en up-to-date houden van de huisstijl wordt ook wel vormstrategie genoemd. (bron:wikipedia)

Marketing Beweegt bedenkt, ontwerpt, beheert en bewaakt de vormstrategie op verschillende manieren:

  1. Door het  ontdekken van de beeldtaal van een bedrijf of organisatie en leggen dit vast in een huisstijl handboek.
  2. Het faciliteren van middelen waardoor de huisstijl door alle medewerkers van de organisatie bij elke communicatie uiting kan worden ingezet.
  3. Het bewaken van de consistentie van de vormstrategie.
  4. Huisstijl life-cycle management: het begeleiden en updaten van de huisstijl aan het tijdsbeeld en veranderende omstandigheden binnen de organisatie.

Voorbeeld van huisstijl life-cycle is het logo en uitstraling van Pro Santé. Logokleuren waren in eerste instantie roestbruin en zijn haar diensten uitgebreid. Ik heb met de eigenaresse, Monique Smets het logo en uitingen voor o.a de website verder uitgewerkt inclusief de fotosessies. Daarna hebben we op een eenvoudige manier de elelementen voor haar website aangepast, visitekaartjes , rolbanners en uitnodigingen. Pro Santé

 

Pro Santé website elementen